2.2.3 Sport, recreatie en natuur- en milieueducatie
Actuele beleidsontwikkelingen
Sport
In Amstelveen sport 56,3% van de volwassenen (19 jaar en ouder) wekelijks, waarvan de groep 65 jaar en ouder 39,4% en de groep van 19 tot 65 jaar 61,6% wekelijks sport. Van de jongeren sport 78% wekelijks.
Topsport is de katalysator van de breedtesport, en de breedtesport weer de voedingsbodem voor topsport. Vandaar ook dat we de vestiging van het Nationaal Tennis Centrum en het bondskantoor van de KNLTB in Amstelveen faciliteren. Dit kan een maatschappelijke en sportieve spin-off geven aan de tennissport in Amstelveen.
Op 29 juni 2018 is het Sportakkoord ondertekend. Met het doel dat iedereen nu en in de toekomst zonder belemmeringen in een veilige en gezonde omgeving plezier in sport moet kunnen hebben. Het nationaal sportakkoord bestaat uit 5 deelakkoorden die de komende tijd worden uitgewerkt. Dit heeft betrekking op: Inclusief Sport en bewegen, Van jongs af aan vaardig in bewegen, Duurzame Sportinfrastructuur, Vitale aanbieders en Positieve Sportcultuur.
Op 1 januari 2019 wijzigt de Belastingwetgeving en valt sport onder de btw-vrijstelling. Dit betekent dat de btw op investeringen en onderhoud niet meer kan worden verrekend. In de plaats hiervoor komt een compensatieregeling (specifieke uitkering Sport). Daarnaast kunnen amateursportorganisaties (stichtingen, verenigingen) in dezelfde periode een subsidie aanvragen voor de bouw, de aanschaf en het onderhoud van sportaccommodaties en sportmaterialen (telkens incl. btw), dat wil zeggen accommodaties bestemd en in gebruik voor de amateursport.
Overige aandachtspunten:
- Externe audit en benchmark van de exploitatieresultaten van het Sportbedrijf Amstelveen in 2019.
- Streven naar een rookvrije Amstelveense sport(verenigingen).
- Sporten en bewegen in de openbare ruimte wordt gestimuleerd.
- Verhogen sportparticipatie door uitbreiding van aantal buurtsportcoaches.
- Zwembad de Meerkamp moet een vernieuwd multifunctioneel zwembad worden. Hiertoe worden plannen ontwikkeld.
- De aansturing en organisatie van de sportsector in Amstelveen wordt nog verder verzakelijkt en geprofessionaliseerd, inclusief de samenwerking met Sportbedrijf en sportverenigingen.
Recreatie
Jaarlijks brengen zo’n 1,1 miljoen unieke Nederlandse bezoekers in totaal 5 tot 6 miljoen bezoeken aan het Amsterdamse Bos. Veel bezoekers komen uit Amsterdam, uit Amstelveen en uit de rest van Noord-Holland. De belangrijkste redenen voor een bezoek zijn wandelen, fietsen/wielrennen of om de horeca te bezoeken.
Aan de noordelijke Poeloever komt meer ruimte voor recreatie, sportvoorzieningen en horeca, met respect voor de natuurlijke omgeving.
Overige aandachtspunten:
- Ondersteunen en faciliteren van initiatieven en realiseren van voorzieningen voor recreatie, sport en horeca aan de noordelijke Poeloever.
- Uitbreiden van het aantal kleinschalige evenementen in het Amsterdamse Bos, het Oude Dorp en het Stadshart.
- Het gelijk laten blijven van het aantal grootschalige evenementen en betere spreiding daarvan over het festivalseizoen, waarbij de geluidsoverlast aanvaardbaar moet blijven.
Toerisme
In 2016 brachten Nederlanders 776.000 toeristische bezoeken aan Amstelveen, waarvan 364.001 unieke bezoekers met als belangrijkste reden winkelen voor plezier. Veel bezoekers komen uit de provincie Noord-Holland, de regio en uit Amsterdam. Veel bezoekers komen naar Amstelveen voor een dagbezoek. De belangrijkste redenen zijn een culturele voorstelling / museumbezoek, bezoek aan een attractie, en natuur en rust.
Het internationaal en regionaal toerisme neemt toe. In de visie op toerisme en recreatie kiezen
we welk segment van de groei we naar Amstelveen gaan trekken. In deze visie komen ook de gewenste ontwikkeling van hotels en Bed & Breakfasts en het systeem van de toeristenbelasting aan de orde. In overleg met inwoners en ondernemers faciliteren we een uniek ‘landmark’ om Amstelveen herkenbaar te maken voor bezoekers en de regio.
Overige aandachtspunten:
- Opstellen van een visie op toerisme en recreatie en de daarin de keuze welk segment van de groei van het internationaal en regionaal toerisme naar Amstelveen moet worden getrokken.
- Faciliteren van een uniek ‘landmark’ om Amstelveen herkenbaar te maken voor bezoekers en de regio in overleg met inwoners en ondernemers.
Nr. | Omschrijving | College-/raads- | Toelichting |
---|---|---|---|
besluit/uitvoering | |||
1 | Externe audit en benchmark Sportbedrijf Amstelveen. | Uitvoering |