2.2.1 Onderwijs
Actuele beleidsontwikkelingen
Internationalisering
Amstelveen kent een sterke groei van het aantal immigranten, zowel vluchtelingen als (een diverse groep) arbeidsmigranten. De eerste groep daalt na de piek van 2015/2016, de tweede groep zal alleen maar verder gaan stijgen.
Voor de hoogopgeleiden arbeidsmigranten geldt een economisch belang: Buitenlandse bedrijven vestigen zich alleen in Nederland als er voldoende passend onderwijs is voor de kinderen van de werknemers. De komst van het Europees Medicijnagentschap is hier een voorbeeld van. Hierdoor stijgt de vraag naar Internationaal Onderwijs en internationalisering van het reguliere onderwijs.
Een groeiende groep Internationals kiest voor het reguliere Nederlandse onderwijs. Deze keuze wordt, behalve uit financiële overwegingen, ook gemaakt omdat de ouders de intentie hebben in Nederland te blijven. Het aantal leerlingen in de Nieuwkomersklassen en Internationale Schakelklas blijft daardoor stijgen, evenals in de gesubsidieerde peuteropvang (peuterarrangementen) en de Voorschoolse Educatie.. Ook is er een toenemende groep kinderen met beperkte taalvaardigheid in het Nederlands die instromen in de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. De veranderde doelgroep vraagt om versterking van het aanbod en de deskundigheid van personeel in de kinderopvang en het basisonderwijs.
Onderwijs Achterstanden Beleid
Eind 2018 eindigt de beleidsperiode Onderwijsachterstandenbeleid. Vanaf 2019 worden de Rijksmiddelen voor het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) gebaseerd op nieuwe indicatoren waarbij niet alleen opleidingsniveau van ouders een rol speelt maar ook land van herkomst, verblijfsduur in Nederland en schuldhulpverlening. De nieuwe indicatoren GOAB leiden in Amstelveen tot een toename van het budget. Hiervoor dient de gemeente echter ook per 2020 het aanbod Voorschoolse educatie uit te breiden van 10 naar 16 uur per week.
Er zijn steeds meer regelingen en initiatieven die raken aan GOAB, zoals de Alliantie Gelijke kansen en programma’s voor nieuwkomers en het bestrijden van laaggeletterdheid. Aan de gemeente is de uitdaging om van losse subsidieregelingen te komen tot een samenhangend taalbeleid voor kinderen en hun ouders in achterstandsituaties.
Voorschoolse educatie (VE)
Het vroegtijdig signaleren en stimuleren van jonge kinderen met een vertraagde (taal)ontwikkeling is het uitgangspunt van Voorschoolse educatie met als doel het voorkomen van onderwijsachterstanden in het basisonderwijs. Het aantal VE-indicaties in Amstelveen is regelmatig groter dan het aantal direct beschikbare plaatsen. Dit leidt ertoe dat kinderen enige tijd moeten wachten voordat zij deel kunnen nemen aan het VE-aanbod waardoor zij minder voorbereiding krijgen op de basisschool.
Passend onderwijs en jeugd-(zorg)
Voorafgaand aan de decentralisatie van de Jeugdhulp, is in het onderwijs het Passend Onderwijs ingevoerd. Hiermee is het Onderwijs verantwoordelijk om een passend aanbod te bieden aan leerlingen, dit in samenwerking met de Jeugdhulp bij de gemeente. De afstemming en aansluiting Zorg-Onderwijs blijft onderwerp van overleg tussen gemeente en onderwijs. Gemeente en onderwijs zijn in toenemende mate op elkaar aangewezen als het gaat om preventie, (vroeg-)hulp, diagnostisering en zorg in en rond de school.
Aanmeldingsbeleid
Met name in het basisonderwijs neemt de druk op scholen toe. Ouders geven aan lang in onzekerheid te verkeren over plaatsing van hun kinderen zonder dat er zicht is op wie daarover uiteindelijk beslist en op basis van welke factoren een besluit tot plaatsing genomen wordt. De gemeente wil sturen op een transparant plaatsingsbeleid.
Nr. | Omschrijving | College-/raads- | Toelichting |
---|---|---|---|
besluit/uitvoering | |||
3 | Resultaat onderzoek Internationaal Onderwijs op het HWC. | Uitvoering | |
7 | Aanpassen van het gemeentelijk beleid Voor- en vroegschoolse educatie als gevolg van de wijzigingen in rijksbeleid OnderwijsAchterstanden. | College |