begroting 2019

2.4 Openbare ruimte

Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water

2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water

Actuele beleidsontwikkelingen

Wegen
De weggebruiker moet op veilige en functionele wijze gebruik kunnen maken van de wegen. De wegen worden onderhouden vanuit een maatregelpakket dat op basis van de Nota Wegen en weginspecties is opgesteld. Komende jaren gaan een aantal grote projecten in uitvoering die van invloed zijn op het onderliggende wegennet en de aanliggende groenstructuur, zoals de verbreding van de A9, de Amstelveenlijn. Er ligt een grote opgave aan groot onderhoud en vervanging de komende jaren. Dit is uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma buitenruimte. Hierbij ligt de nadruk op een integrale aanpak.

Verkeer
De Amstelveners moeten zich gemakkelijk en veilig door de stad kunnen verplaatsen, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Dat betekent ook waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling, de bereikbaarheid, de parkeervoorzieningen en de leefbaarheid van en in Amstelveen, voor alle verkeersdeelnemers. Het Uitvoeringsprogramma verkeer loopt tot en met 2018 en wordt in 2019 geactualiseerd.

De komende jaren gaan allerlei grote infrastructurele projecten in en rond Amstelveen in uitvoering zoals vergroten van de capaciteit van de Oranjebaan, de Amstelveenlijn, A9 en reconstructie van de  Bovenkerkerweg. Al deze werkzaamheden hebben invloed op de bereikbaarheid en moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Risico daarbij is dat planningen uitlopen of wijzigen en gaan overlappen. Bereikbaarheidsregie moet dus goed worden opgetuigd. In 2018 is een aanvang gemaakt met het nemen van verkeersmaatregelen die nodig zijn op het lokale wegennet om het verkeer tijdens ombouw van de A9 zo goed mogelijk te kunnen verwerken. Verder maatregelen worden in de periode 2019-2020 gefaseerd uitgevoerd. In regionaal verband zijn diverse overleggroepen bezig met het op elkaar afstemmen van alle ingrijpende regionale wegwerkzaamheden. Op voorhand is echter al duidelijk dat er verkeershinder zal ontstaan op het Amstelveense wegennet. Specifieke projecten die in 2019 worden uitgevoerd zijn de reconstructie van het Keizer Karelplein, de aanleg van een rotonde op het kruispunt Keizer Karelweg-Lindenlaan-Kastanjelaan, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten op de Beneluxbaan (project Amstelveenlijn), het verbeteren van een aantal fietsroutes en het vervangen en verbeteren van diverse verkeersregelinstallaties. Ook studeren we op verkeersmaatregelen om de route Noorddammerlaan-Legmeerdijk in Bovenkerk te ontlasten en onderzoeken we de mogelijkheden om de fietsroute langs de museumspoorlijn te verbeteren.

De verwachting is dat de parkeerdruk in Amstelveen-Noord en rond openbaarvervoerhaltes verder toeneemt, waardoor waarschijnlijk regulerende maatregelen nodig zullen zijn. Bovendien zullen steeds meer elektrische auto's op de weg komen, waarvoor de nodige infrastructuur moet worden gerealiseerd (laadpalen, snellaadstations of eventuele nieuwere methoden). Nieuwe woonwijken worden ontwikkeld (onder andere de Scheg en Middenwaard) en hiervoor is ook nieuwe of aangepaste infrastructuur nodig.

Openbare verlichting
De openbare verlichting is toegespitst op het bijdragen aan sociale en verkeersveiligheid daar waar nodig is, op een duurzame milieubewuste manier (op het gebied van materiaalkeuze en energieverbruik), waarbij lichthinder voor mens en natuur tot een minimum wordt beperkt.

De netbeheerders (in deze regio Liander) stoppen in 2020 met het beschikbaar stellen van schakelsignalen voor de openbare verlichting. Gemeenten moeten dan met eigen apparatuur zelf zorgdragen voor het in en uitschakelen van de openbare verlichting. Momenteel vindt onderzoek plaats naar geschikte toekomstvaste systemen. Het aanbrengen van apparatuur om te kunnen schakelen vergt een financiële inspanning. Het is nog onduidelijk om welke bedrag dit gaat.

Water en Riolering
Het voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater met als doel het beschermen van de volksgezondheid, het milieu en het oppervlaktewater.
Er ligt dwingende regelgeving (Nationale Deltaplan) om bij veranderingen in de openbare ruimte klimaatadaptatie mee te nemen (2020) totdat de volledige gemeente klimaat adaptief is ingericht (2050). Vanaf 2020 moet een gemeente beleid hebben op het gebied van klimaatadaptatie.
Dit betekent dat bij de inrichting van de openbare ruimte rekening wordt gehouden met de gevolgen van klimaatverandering, zoals extreme regenbuien en hittegolven.
De stresstest voor overlast van water en hitte is in 2018 uitgevoerd. Op basis hiervan worden in 2019 de plannen en zo mogelijk de implementatie van klimaatadaptieve maatregelen bij de reconstructie van de openbare ruimte verder ontwikkeld.

Om ook voor de toekomst het watersysteem robuust genoeg te houden zijn nieuwe afspraken nodig. In  2018/2019 wordt een bestuurlijke strategische agenda vastgesteld waarin de gemeente en het waterschap vastleggen op welke onderwerpen en op welke wijze zal worden samengewerkt. De uitwerking van hetgeen bestuurlijk is geagendeerd wordt vervolgens uitgewerkt in bijvoorbeeld gezamenlijke onderzoeks- of uitvoeringsprojecten.

In 2018 is een tussenevaluatie gehouden van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2015-2020. Verbeterpunten die hieruit voortkomen worden vanaf 2019 opgepakt.

Nr.

Omschrijving

College-/raads-

Toelichting

besluit/uitvoering

1

Ontwerp verdubbeling/capaciteitsverruimende maatregelen op de Bovenkerkerweg tussen de bebouwdekomgrens en Dr. Willem Dreesweg. Opstellen kostenraming, subsidieaanvraag en kredietaanvraag.

Raad

1e helft

7

Actualiseren Uitvoeringsprogramma verkeer.

Raad

1e helft

9

Uitwerking voorkeursvariant en opstellen kostenraming en dekkingsplan voor maatregelen lange termijn.

College

1e helft