begroting 2019

3.4 Bedrijfsvoering

3. Digitale transformatie

3. Digitale transformatie

In het digitale magazine ‘Amstelveen Connected’ hebben wij onze ambities voor de digitale transformatie van de organisatie AA neergelegd. Daarin maken we onderscheid tussen noodzakelijke, urgente en wenselijke veranderingen. De noodzakelijke veranderingen komen voort uit nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van digitalisering, die in hoog tempo op gemeenten afkomt. We moeten onze organisatie aanpassen en inrichten conform die wet- en regelgeving. Als gevolg van digitalisering, globalisering en individualisering verandert de relatie tussen inwoners, ondernemers en de gemeente. De veranderde samenleving verwacht van de gemeente gebruiksvriendelijkheid, snelheid en transparantie die gelijk is aan die van commerciële organisaties. Daarom is het noodzakelijk en urgent om onze werkprocessen te digitaliseren en optimaliseren en onze dienstverlening te moderniseren. Daarnaast is er een aantal maatschappelijke en technologische ontwikkelingen die veranderingen wenselijk maken. Daarbij kan gedacht worden aan innovaties als experimenteren met blockchain, gamification of smart mobility. Ook de follow-up van activiteiten die in het kader van de uitvoering van de motie Smart City Amstelveen uit juli 2017 zijn ondernomen vallen onder deze noemer. De wenselijke veranderingen kunnen volgen na de implementatie van noodzakelijke en urgente veranderingen.

Wij willen de organisatieontwikkeling in een realistisch tempo en gefaseerd aanpakken. Belangrijke onderdelen daarin zijn ontwikkeling van een netwerkorganisatie, faciliteren van een lerende organisatie, digitale transformatie, realisatie van inverdieneffecten en aanpassing van de bedrijfsvoering op de gewenste daadkracht en resultaatgerichtheid van de organisatie. Wij beschouwen de organisatieontwikkeling als een verantwoordelijkheid van het gehele college, waarbij de wethouder ICT/Personeel en Organisatie als eerstverantwoordelijke optreedt. Voor de aansturing van het meerjarig ontwikkeltraject is een bestuurlijk team ingericht. De gemeentesecretaris is opdrachtnemer en stuurt de programmaorganisatie aan. In het college-uitvoeringsprogramma is voor 2019 een bedrag van € 4,3 mln voor de eerste jaarschijf opgenomen. Vanaf 2020 zijn de uitgaven als pm posten opgenomen.