2.5.1 Ruimtelijke ontwikkeling, projecten en grondexploitaties
Actuele beleidsontwikkelingen
Luchthavenindelingsbesluit (LIB)
Het LIB wordt komende periode gewijzigd. Amstelveen borgt haar belangen via diverse gremia, waaronder de ORS, BRS, maar ook via een regionale lobby richting Den Haag. De regio erkent het economisch belang van Schiphol en haar AAA-status en onderkent de noodzaak van ruimtelijke beperkingen in relatie tot geluidshinder en veiligheid, maar wil wel zeggenschap houden over binnenstedelijke ontwikkelingen om de leefbaarheid en betaalbaarheid van ruimtelijke ontwikkelingen overeind te kunnen houden. In het licht daarvan is de transformatie van Kronenburg en het verkrijgen van een brede vvgb vanwege het LIB aangemeld als proeftuinproject binnen de MRA.
Ontwikkelingen Omgevingswet
Doelstelling van de Omgevingswet is onder andere om het proces om te komen tot een ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger en voorspelbaarder te maken voor initiatiefnemers en tevens sneller en met minder kosten tot een vergunning te kunnen komen. Voor de interne organisatie betekent dit een omwenteling in de manier van werken. Inmiddels is een transitieteam opgericht en wordt er hard gewerkt om onze organisatie en onze producten omgevingswetproof te maken. De Omgevingswet is per 1 januari 2021 van kracht.
Ruimtelijk beleid
De Structuurvisie Amstelveen 2015+ (2011) biedt het kader om voor de korte en langere termijn sturing te kunnen geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Amstelveen schept hiermee helderheid over de geambieerde ontwikkelingsrichting van de gemeente.
In 2016 is het Ruimtelijk Ontwikkelingsperspectief als ruimtelijke uitwerking van de woonagenda vastgesteld. Dit stuk geeft houvast voor de ontwikkeling van een aantal gebieden waar komende jaren binnenstedelijk de meeste ontwikkelingen voorzien zijn. Verwacht wordt komend decennium nog 5000 woningen te kunnen toevoegen aan de huidige woningvoorraad. Dit zal met name binnenstedelijk plaatsvinden.
Komende collegeperiode zal gewerkt worden aan de totstandkoming van een Omgevingsvisie. Dit is een verplichting die voortvloeit uit de Omgevingswet. Wij hebben de ambitie om al het beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving te ontsluiten via deze omgevingsvisie. Dat vraagt een verregaande integratie en vereenvoudiging van onze vigerende beleidskaders.
In 2019 wordt een update gemaakt van het Ruimtelijk Ontwikkelingsperspectief. Dit stuk geeft een overzicht van de voornaamste gebieden waar komende periode stedelijke ontwikkelingen voorzien zijn. Wij verwachten, op basis van ons huidige beeld, de komende periode ongeveer 4.000 woningen toe te kunnen voegen. Dit zal met name binnenstedelijk zijn.
Ruimtelijke projecten
Amstelveen wil regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Dit is belangrijk om de schaarse ruimte te optimaliseren en ervoor te zorgen dat ruimtelijke projecten bijdragen aan de doelen die we met elkaar hebben gesteld. Daarvoor werken wij aan heldere doelen en kaders met voldoende ruimte waarbinnen projecten tot ontwikkeling kunnen komen.
De markt blijft aantrekken. Desondanks zal het oude verdienmodel van grondexploitaties niet herstellen en blijft er druk staan op de inkomstenkant van de projecten. De nadruk in de ruimtelijke projecten ligt steeds meer op transformatie en inbreiding, met faciliterend grondbeleid. Hierbij vindt kostenverhaal plaats en zijn grondexploitaties in principe financieel neutraal. Jaarlijks stelt de gemeenteraad de actualisering van de grondexploitaties vast, door middel waarvan de financiële kaders actueel worden gehouden. Komende jaren zal het transformeren van leegstaande kantoorlocaties naar bijvoorbeeld woningbouw prioriteit houden. In 2019 wordt het onderzoek naar transformatie van bedrijventerrein Legmeer afgerond. Tevens kan op basis van de gebiedsvisie Kronenburg de transformatie van dit kantorenpark ter hand worden genomen.
Bestemmingsplannen
Amstelveen heeft haar grondgebied ingedeeld in tien gebieden en actualiseert met een tempo van één plan per jaar. Nu de actualiseringsplicht is komen te vervallen kijken we hierbij vooral naar wat noodzakelijk is om klaar te zijn voor de omgevingswet (2021). Amstelveen streeft bij het maken van bestemmingsplannen naar maatwerk: het bieden van meer ruimte voor ontwikkelingen waar dit kan, maar meer strikt sturen waar meer behoefte is aan behoud van ruimtelijke kwaliteit.
Private kwaliteitsborging in de bouw
De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen heeft grote consequenties voor de vergunningverlening. Het is de bedoeling dat de toets op het bouwbesluit voor bouwwerken fasegewijs komt te vervallen. Toetsing en toezicht wordt overgelaten aan een onafhankelijke marktpartij. Op 4 juli 2017 zou de eerste kamer beslissen over aanvaarding van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. De stemming is echter op verzoek van de minister aangehouden. De minister acht het noodzakelijk dat het wetsvoorstel verder wordt bijgeschaafd en heeft al aangekondigd de wet niet voor 1 januari 2019 in te willen voeren. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit gelijk geïmplementeerd worden met de invoering van de Omgevingswet in 2021.
Bouwleges
Door de hoogconjunctuur in de bouw verwachten wij in 2019 meer vergunningaanvragen dan normaal. Om blijvend te zorgen voor een snelle vergunningverlening binnen wettelijke termijnen is de organisatie flexibel ingericht zodat het dienstverleningsniveau op peil blijft.
In 2019 worden ook Groene leges geïntroduceerd voor aanvragers die aanzienlijk energiezuiniger bouwen of verbouwen dan wettelijk vereist.
Nr. | Omschrijving | College-/raads- | Toelichting |
---|---|---|---|
besluit/uitvoering | |||
1 | Uitvoeringsprogramma VTH 2019-2020 | College | 1e helft |
2 | Jaarrapportage SO 2019 vaststellen | College | 2e helft |