begroting 2019

2.5 Ruimtelijke ontwikkeling

Stedelijke ontwikkelingen

2.5.2 Stedelijke ontwikkelingen

Actuele beleidsontwikkelingen

Algemeen
De afstemming van de grote projecten vraagt bijzondere aandacht. De zorg gaat uit naar een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn en de verbreding van de A9 en de doorontwikkeling van het Stadshart. Ook tijdens de uitvoering van de grote projecten moet de bereikbaarheid van Amstelveen en die van het Stadshart in het bijzonder gewaarborgd zijn.
Er wordt stevig ingezet op een goede ruimtelijke inpassing van de grote projecten en op de kaderstelling voor bouwinitiatieven van derden in het Stadshart.
Om het publiek goed te informeren over de planvorming en de uitvoering is in juni 2017 Amstelveen InZicht geopend. Het publiek weet Amstelveen InZicht te vinden en de informatiebehoefte zal alleen maar toenemen richting de uitvoering van de projecten.
De raad heeft diverse kredieten verleend voor de bekostiging van de projectorganisatie en de kosten van communicatie en informatie tot en met het jaar 2021. In het Collegeuitvoeringsprogramma is hier verdere invulling aan gegeven.

Inpassing A9
In maart 2017 is het Tracébesluit genomen door de Minister van Infrastructuur en Milieu. De zitting van de Raad van State naar aanleiding van de ingestelde beroepen is op 6 september 2018. Uitspraak van de Raad van State vindt uiterlijk in november 2018 plaats. Vervolgens kan het bestemmingsplan A9 worden vastgesteld. De gemeentelijke vergunningverlening vindt plaats op basis van dit bestemmingsplan; naar verwachting begin 2020.
De uitvoering van het project is gepland in de periode 2020-2024/2026. Daarvóór moet het project worden aanbesteed. Rijkswaterstaat (RWS) en Gemeente Amstelveen hebben op 1 maart 2018 een Uitvoeringsovereenkomst (UVO) gesloten waarin is vastgelegd waar de aannemer aan moet voldoen bij de aanleg van infrastructuur en voorzieningen die in beheer worden genomen door de gemeente. De gunning aan een aannemerscombinatie is gepland in het najaar 2019.
Na afloop van het project van RWS omstreeks 2025 is het de taak van de Gemeente om de overkappingen Oude Dorp, Stadshart en Meander in te richten. De plannen hiervoor worden voorbereid.
Tijdens de verbreding van de A9 worden de toe- en afrit van de A9 naar verwachting gedurende 4, respectievelijk 2 jaar afgesloten. Om de stad goed bereikbaar te houden tijdens het werk aan de A9 wordt voorafgaand aan het project de afwikkelcapaciteit van het onderliggend wegennet verruimd. De werkzaamheden vinden gefaseerd plaats. Het belangrijkste deelproject is de verbreding van het viaduct 'Knoop Ouderkerkerlaan'.

Ombouw Amstelveenlijn/aanleg Uithoornlijn
In maart 2019 wordt lijn 51 buiten gebruik gesteld en wordt een vervangend bussysteem ingevoerd  tot aan de ingebruikname van de hoogwaardige tramverbinding aan het einde van 2020. Drie gelijkvloerse kruispunten op de Beneluxbaan worden omgebouwd tot ongelijkvloerse kruisingen met verdiept gelegen halteplaatsen en in de Noorder Legmeerpolder wordt een opstelterrein gerealiseerd. In de zomer van 2019 zal er intensief gewerkt worden aan het traject vanaf Station Amsterdam Zuid tot aan het Stadshart Amstelveen. Begin 2020 wordt de nieuwe weginfrastructuur op de Beneluxbaan in gebruik genomen.
In 2019 is de vaststelling gepland van het bestemmingsplan ten behoeve van de Uithoornlijn. Voor de aanleg van de Uithoornlijn moeten gronden worden verworven, waarvoor een onteigeningsprocedure zal worden gevolgd. De start van de aanleg van de Uithoornlijn wordt verwacht in 2020 en de ingebruikname eind 2022.

Stadshart
In 2019 zal gewerkt worden aan het begeleiding van de planontwikkeling van derden voor  herontwikkeling van de commerciële onderdelen van het Stadshart. Doorgaans zal dit leiden tot een bestemmingswijziging of een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan.
De planontwikkeling van de herontwikkeling van de Cultuurstrip en de bioscoop zal de Gemeente zelf ter hand nemen. Dit geldt ook voor de herinrichting van de openbare ruimte. Begeleiding en beoordeling van de planvorming vindt ook plaats door de ingestelde Adviesgroep Stadshart waar de  Stadsbouwmeester en de adviseur vastgoedontwikkeling deel van uitmaken. Met de diverse stakeholders in het Stadshart wordt actief contact onderhouden.

Nr.

Omschrijving

College-/raads-

Toelichting

besluit/uitvoering

1.1

Uitvoering deelproject Keizer Karelweg - Mr. G. Groen van Prinstererlaan van het pakket verkeersmaatregelen onderliggend wegennet A9.

Uitvoering

1e helft

1.2

Uitvoering deelproject Burg. Boersweg - Marathonlaan.

Uitvoering

1e helft

1.3

Uitvoering deelproject knoop Ouderkerkerlaan (1e fase).

Uitvoering

2e helft

1.4

Voorbereiding uitvoering deelproject Oranjebaan.

Uitvoering

2e helft

1.5

Omgevingsmanagement en communicatie via onder meer Amstelveen InZicht.

Uitvoering

2.1

Vaststellen Bestemmingsplan A9.

Raad

1e helft

2.2

Sluiten samenwerkingsovereenkomst met Rijkswaterstaat inzake scopewijzigingen overkappingen Oude Dorp, Stadshart (bomenbrug) en Meander.

College

1e helft

2.3

Opstellen voorlopig ontwerp inrichting overkapping Meander.

College

1e helft

2.4

Begeleiden aanbesteding project A9 RWS.

Uitvoering

3.1

Begeleiding realisatie ombouw Amstelveenlijn en aanleg opstelterrein Noorder Legmeerpolder.

Uitvoering

3.3

Vaststellen Bestemmingsplan Uithoornlijn (inclusief onteigeningsplan).

Raad

1e helft

4.1

Actief contact met stakeholders.

6.2

Vernieuwing winkelstrip Stadsplein zuidoost.

Uitvoering

6.4

Planvorming Rembrandtwegpassage.

College

2e helft

6.5

Planvorming entreegebied A9/Stadshart zuidwest.

College

2e helft

8.1

Groen licht omgevingsvergunning Rembrandtpassage.

Raad

2e helft

8.2

Groen licht omgevingsvergunning locatie Tanuki.

Raad

2e helft

9.1

Planontwikkeling herontwikkeling Cultuurstrip en bioscoop.

College

9.2

Planvorming herinrichting openbare ruimte Stadsplein en Rembrandtweg (o.a. t.b.v. de markt).

College

9.3

Planvorming herontwikkeling busstation en passage bomenbrug-busstation-Stadsplein.

College