begroting 2019

2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Communicatie

2.6.3 Communicatie

Actuele beleidsontwikkelingen

Ontwikkelingen
Sneller dan je dacht. Al de laatste paar jaar spreken we in onze plannen over een veranderende wereld waar we op in moeten spelen. Maar nooit hadden we verwacht dat de veranderingen zo snel zouden gaan. Dat heeft impact. De maatschappij verandert en de organisatie verandert. En daarmee ook de communicatie.
Mensen delen informatie, discussiëren en ontwikkelen gezamenlijke standpunten via allerlei digitale platforms. Mensen reageren in hun eigen tijd, wanneer zij dat willen of hen dat uitkomt. Ze verwachten daarbij ook nog een snelle reactie. Communicatie gaat steeds sneller. Ook issues ontwikkelen zich razendsnel.
De veranderingen vragen om een permanente alertheid die zich niet in procedures en checklists laat vangen. Het vraagt ook om meer inzet. Waar je vroeger te maken had met 10 journalisten heb je dat nu met 100, want iedereen kan journalist zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om "feeling" met de samenleving te houden. Te weten wat er speelt en leeft. Omgevingscommunicatie krijgt zo een grotere rol. Participatie (wat mensen zelf willen doen en wat mensen vinden), ICT en Communicatie schuift steeds meer in elkaar. Dat vraagt om andere vaardigheden, kennis over techniek en kennis over "communitymanagement".
Binnen de gemeentelijke communicatiespelen we in op de ontwikkelingen van deze tijd, maar gooien we de traditionele communicatie- en participatiemiddelen niet overboord. Zo bereiken we de grootste groep mensen: met nieuwe media en op traditionele wijze.

Wat gaan we doen?
Als we niet meegaan met de ontwikkelingen gaan we achter lopen bij de manier waarop mensen in deze tijd met elkaar communiceren. Daarom gaan we intensiever monitoren en meer communiceren via social media en met meer foto en video. Het is noodzakelijk dat we gaan investeren in technische kennis (die nu echt steeds meer bij het communicatievak gaat horen) om het contentbeheer van de website goed en snel te kunnen uitvoeren. 

De grote projecten komen tot uitvoering. Het grootste deel van de projectcommunicatiecapaciteit zal hierdoor worden opgeslokt. Het is immers van het grootste belang dat we inwoners goed uitleggen wat er gebeurt als de stad op de schop gaat en welke alternatieven er zijn om de stad bereikbaar te houden. De overige grote onderwerpen zoals duurzaamheid, omgevingswet et cetera zullen we zo goed mogelijk voor het voetlicht brengen. Mocht er capaciteit zijn, dan kunnen we extra investeren in campagnes en samenwerking met de stad.